mandag den 18. oktober 2010

Chicken Tikka Masala og Naan-brød

Idag lavede jeg Chicken Tikki Masala og hjemmelavede Naan-brød.
Det blev bare rigtig godt, og her kommer opskriften

Du skal bruge:

6 kyllingebrystfíleter
Salt og peber
Korianderblade, friskthakkede, til pynt (vi er ikke så meget til koriander, så persille fungerede fint!)
Røde chilier til pynt

Til Tikki Masala marinaden:
250 g. youghurt naturel
1 spsk. friskpresset citronsaft
2 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. stødt kanel
2 tsk. cayennepeber
2 tsk. friskkværnet sort peber
1 tsk. fintrevet frisk ingefær
1 tsk. salt

Til Tikki Masala sovsen:
1 spsk. smør
1 knust fed hvidløg
1 hakket rød frisk chili efter behag
2 tsk. stødt spidskommen
3 tsk. paprika
200 g. hakkede dåsetomater
2 spsk. tomatpuré
2 dl. piskefløde

Til marinaden blandes youghurt, citronsaft, spidskommen, kanel, cayennepeber, sort peber, salt og revet ingefær i en stor skål. Kyllingefileterne skæres i mundrette stykker og vendes i. Skålen sættes i køleskabet i min. 6 timer, men helst natten over.



På en stor pande eller en wok steges hvidløg og chili i lidt smør i ca. 1 minut.
Derefter tilsættes spidskommen og paprika.


I en blender puréres tomaterne til massen er helt uden klumper.


Derefter kommes tomaterne på panden sammen med fløden, og det skal simre til sovsen er blevet tykkere.

De marinerede kyllingestykker skal steges i ovnen under en forvarmet grill i 5 min på hver side.
Jeg stegte dem bare på en pande istedet.



Hjemmelavede Nan-brød, 8 stk.

450 g. mel
2 tsk. sukker
1 tsk. salt
4 tsk. bagepulver
8 spsk. smeltet smør + ekstra til pensling
2 ½ dl. varm mælk
2 spsk. nigellafrø (jeg kunne ikke finde dem, så de er udeladet)

Mel, sukker, salt og bagepulver blandes. Det smeltede smør tilsættes og gnides ind i blandingen. Derefter tilsættes den varme mælk og der æltes til dejen bliver blød og glat.
Så skal dejen hæve tildækket i 25 min.
Derefter deles dejen i 8 stykker og hvert stykke trykkes fladt og lægges på en bageplade,
de skal derefter hæve gen 15 min.
De bages herefter i ovnen på grill, ca. 2 min på hver side, kun et par stykker af gangen.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar