torsdag den 4. februar 2010

Nødde-banan-kage

Onsdag lavede jeg nødde-banan kage til Dennis og hans onsdags-kortklub.
Resterne kom med på apoteket torsdag, og den vagte stor glæde!
Så her kommer opskiften:

Ingredienser:
200 g. nøddechokolade
5 bananer
3 spsk. citronsaft
200 g. blødt smør
200 g. flormelis
reven skal af 1 økologisk citron
salt
5 æg
200 g. mel
2 tsk. bagepulver
200 g. hakkede hasselnødder
100 g. hakkede valnødder
citronglasur

Fremgangsmåde:
Nøddechokoladen hakkes fint. 4 bananer skrælles og skøres i små tern og blandes med 2 spsk. citronsaft. I en stor skål blandes smør, flormelis, citronskal og 1 tsk. salt, og dettes røres meget cremet med en el-pisker i ca. 5 min. Æggene røres i enkeltvis.
Mel, bagepulver og nødder blandes og røres i dejen sammen med den hakkede chokolade, derefter vendes bananstykkerne i.
Dejen hældes i en bageform og bages i en forvarmet ovn på nederste rille ved 170 grader i ca. 60 min.
Når kagen er afkølet lægges citronglasur på, og der drysses med hakkede nødder og chokolade.





2 kommentarer:

  1. Hej Mette. Tak for den. Jeg tænker... hvad skal den femte banan....?
    Den skal da prøves:-)
    Knus fra Inger

    SvarSlet
  2. Åh ja.. den er fordi der i opskriften skulle være en banan man kunne lægge i skiver ovenpå kagen, og det synes jeg var lige klamt nok.... så puttede den i dejen.

    SvarSlet